گزارش گروه کوهنوردی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان از صعود به قله 4050 متری تفتان
۱۳۹۵/۱۰/۲ تعداد بازدید: ۶۱۸

" دل سپردن بر ستیغ کوهها را عشق باید گفت ..."

در راستای رسیدن به اهداف عالی ورزش کوهنوردی و کسب مدرک درجه سه کوهپیمایی و همچنین افتخار آفرینی برای واحد ورزش نیروگاه و  جذب همکاران به این ورزش شاد و مفرح ،  همکاران سعید محمدی و علی اصغر محتشمی از پرسنل نیروگاه بهمراه دو تن دیگر از همنوردان در تاریخ 95/09/24 روز چهارشنبه ساعت هفت صبح به قصد عزیمت به قله تفتان در استان سیستان و بلوچستان، حرکت را با وسیله نقلیه به مقصد زاهدان به مسافت 1114 کیلومتر آغاز نمودند. مسیر حرکت بدینگونه بود : بجنورد – اسفراین – سبزوار – بردسکن – بجستان – فردوس – سرایان – بیرجند – نهبندان- زاهدان

گزارش از زبان همکاران کوهنورد: حوالی 9 شب به زاهدان رسیدیم و با توجه به هماهنگی های انجام شده با هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان سیستان و بلوچستان ، شب را در خوابگاه هیئت به صبح رساندیم . حوالی بعد از ظهر روز بعد و پس از خرید لوازم کوهنوردی از بازار زاهدان ، شهر را به مقصد اردوگاه دره گل که پای قله تفتان قرار دارد ، ترک نمودیم . فاصله بجنورد تا این اردوگاه حدود 1300 کیلومتر می باشد . شب را در اتاقی سرد در کیسه خواب به صبح رساندیم . ساعت پنج صبح روز بعد بهمراه گروه هزار مسجد مشهد به مدیریت جناب آقای محسن زاده  که در محل اردوگاه با ایشان آشنا شدیم ، حرکت به سمت قله آغاز گشت . طی مسیر با پستی و بلندی های فراوان و شیب های تند و خشنی همراه بود . حدود یک ساعت پس از حرکت ، دوقله بلند در انتهای مسیر پدیدار شدند که تا مدتی در تیر راس بودند . پس از سه ساعت و نیم به پناهگاه تفتان بنام "پناهگاه صبح" رسیدیم و جهت صرف صبحانه حدود 45 دقیقه اتراق نمودیم. سرپرست گروه هزار مسجد با درایت و هوشمندی و دارا بودن تجربه و سابقه بسیاربالا ، گام برداری بسیار مناسب و هوشمندانه ای داشتند که همین امر مانع خستگی مفرط همنوردان می گشت . حرکت به سمت قله دوباره آغاز شد و پس از طی حدود دو ساعت و نیم بعد از پناهگاه، به قله با عظمت با آتشفشان نیمه فعال وهمراه فوران گازهای گوگرد رسیدیم. باد شدید و سرمای محدوده قله بسیار بالا بود و کمتر اجازه ایستادن میداد ولی به هر حال توانستیم عکسهای مورد نظر را ثبت کنیم و قله را با کسب اجازه از سرپرست گروه هزار مسجد و جدا شدن از گروهشان ، به سمت دره گل ترک نمائیم .
         حوالی ساعت 17:00 به دره گل رسیده و منطقه را به مقصد زاهدان و خوابگاه هیئت ترک کردیم . شب را در خوابگاه گذرانده و صبح روز بعد پس از حدود 13 ساعت رانندگی ، ساعت 21:30 به بجنورد رسیدیم و برنامه به پایان رسید.